Kiedy opony się nadmiernie zużywają - na czym polega problem

Kiedy opony się nadmiernie zużywają – na czym polega problem

Aktulności Artykuł Miesiąca Poradnik Klienta

Nadmierne zużywanie się opon pojazdów takich jak samochody i motocykle może występować też i wtedy gdy kierowca zechce się zabawić na gładkiej i mokrej drodze z kostki granitowej lub z asfaltu.

Kiedy opony się nadmiernie zużywają – na czym polega problem

 

Mowa tu o agresywnym hamowaniu, które kończy się obróceniem pojazdu. Wtedy hamulce blokują koła i całe auto zaczyna się ślizgać. Efekt ten jest nieprzyjemną niespodzianką dla nie doświadczonych, ale dla doświadczonych to taka dość kosztowna zabawa. Polega ona na tym, że koło się blokuje, a opona zaczyna się ślizgać po mokrej drogi, a między oponą a drogą tworzy się poduszka powietrzna z pary, na której opona ślizga się dość długo.

 

Zabawa ta jest opcją kosztowną, bo od opony zaczynają się wtedy odrywać kawałki gumy i to dość szybko. Z tej konkretnej przyczyny wielu miłośników ślizgania się wybiera raczej zimowe śniegi i lody niż mokrą drogę. Wybranie jej to postawienie na coś co niszczy ogumienie pojazdu. Dlatego obecnie większość aut ma system ABS, dzięki któremu koła się nie blokują. W tym konkretnym przypadku, czyli z tym zwiększającym bezpieczeństwo systemem wciskanie pedału hamulca w podłogę ma sens. Opcją pozbawioną tego systemu jest standardowy hamulec ręczny działający jedynie na tylną oś.

On standardowo może zablokować koła, jeśli użyjemy go w bardzo agresywny sposób i dlatego miłośnicy sportów motorowych uwielbiają ten hamulec i wymieniają go na opcję hydrauliczną, która działa agresywniej od tej na lince.

Rzecz jasna to agresywniejsze działanie zużywa dość szybko opony, które nie zawsze są opcją nową, bo jeśli są to te najtańsze nalewki to mogą się rozwarstwić. Problem ten dotyczy zazwyczaj opon kiepsko zregenerowanych, ale opony tanie nie są znacznie lepszymi od tych regenerowanych, bo wykonuje je się w mniej staranny sposób od drogich i z tej przyczyny szybciej się zużywają, dlatego na tanich gumach lepiej nie hamować w agresywny sposób, jeśli auto nie ma systemu ABS, bo w tego typu przypadkach jedynie nadmiernie zużywa się ogumienie, które dość wielu kierowców chce eksploatować dłużej niż przez jeden sezon.

Dlatego warto nie doprowadzać do tych sytuacji skrajnych, po to by koszty eksploatacji utrzymały się na tym dość niskim poziomie.

Artykuł powstał dzięki portalowi porównywarka cen

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o